Bütün xəbərlər
23 oktyabr, 15:32

Təhsil almaq motivasiyası akademik uğurun təkanverici qüvvəsidir, lakin bir çox uşaq zamanla öyrənməyə marağını itirir. Valideynlər və müəllimlər tez-tez maraqlanırlar: nə vaxtsa yeni şeylər öyrənməkdən zövq alan uşaq niyə birdən dərslərdən yayınmağa başlayır?

Cavab psixologiya, neyrobiologiya və xarici amillərin kompleks qarşılıqlı təsirindədir, bunlar arasında zövq və motivasiya hisslərinə cavabdeh olan dopamin əsas rol oynayır. Bu yazıda uşaqların niyə dərs oxumaq motivasiyasını itirməsi, dopaminin bu prosesə necə təsir etdiyi və internetdə məhsuldar olmayan fəaliyyətlərə sərf olunan həddindən artıq vaxtın rolu araşdırılır.  

Dopamin və onun motivasiyadakı rolu

Dopamin beyində “mükafat sistemi”ni aktivləşdirən kimyəvi maddədir. Zövqlü bir işi yerinə yetirdikdə (məsələn, ləzzətli yemək yeyərkən və ya sosial mediada bəyənmə əldə etdikdə) beyin dopamin ifraz edərək məmnunluq hissi yaradır. Bu sistem uşaqlarda xüsusilə həssasdır, çünki onların beyinləri aktiv şəkildə inkişaf edir. Öyrənmə, xüsusilə ilkin mərhələdə, dopamin mənbəyi ola bilər: uşaq problemi həll edir, beş və ya tərif alır və beyin onu xoş hisslərlə “mükafatlandırır”. 

Ancaq uşaq öyrənməkdən zövq almağı dayandırarsa, dopamin sistemi yenidən qurulur. Dərslər əvəzinə video oyunlar, sosial media və ya internetdə sonsuz sürüşmə kimi daha sürətli və asan dopamin mənbələrini axtarır. Bu, pis bir dairə yaradır: təhsil darıxdırıcı görünür və rəqəmsal əyləncə getdikcə daha cəlbedici olur.

Öyrənmə motivasiyanın itirilməsinin səbəbləri

İnternetdə məhsuldar olmayan fəaliyyətlər üçün həddən artıq vaxt

İndiki uşaqlar saatlarla onlayn vaxt keçirir, qısa videolara baxır, sosial mediada gəzir və ya oyun oynayır. Bu fəaliyyətlər sürətli dopamin emissiyasına səbəb olur, çünki onlar ani mükafatlar təklif edirlər: bəyənmələr, yeni oyun səviyyələri və ya gülməli xatirələr. Nəticə əldə etmək üçün səy və vaxt tələb edən təhsildən fərqli olaraq, bu cür fəaliyyətlər ani həzz verir. Zaman keçdikcə beyin bu “yüngül dopaminə” alışır və uzun müddət dərslərə diqqətini cəmləməyi getdikcə çətinləşdirir. Tədqiqatlar göstərir ki, qadcetlərdən həddən artıq istifadə özünü tənzimləmə və diqqəti cəmləmək qabiliyyətini azalda bilər ki, bu da öyrənmə motivasiyasına birbaşa təsir göstərir.

Görünən nəticələrin olmaması.  Öyrənmə tez-tez səylərin bəhrəsini görmək üçün uzun müddət tələb edir. Məsələn, imtahanlara hazırlaşmaq və ya mürəkkəb bir mövzunu öyrənmək dərhal mükafat verə bilməz. Bu, beyni sürətli bir zövq tapmaq üçün qurulmuş uşaqlar üçün xüsusilə çətindir. Uşaq səylərində heç bir məna görmürsə, dopamin sistemi aktivləşmir və motivasiya azalır.

Təzyiq və stres.Valideynlərin və müəllimlərin yüksək gözləntiləri, ev tapşırıqlarının həddən artıq yüklənməsi və ya uğursuzluq qorxusu stresli ola bilər. Xroniki stres dopamin səviyyəsini aşağı salır, bu da öyrənməyi daha az cəlbedici edir. Uşaq öyrənməyi mənfi duyğularla əlaqələndirməyə başlaya bilər ki, bu da öyrənmək istəyini azaldır.

Mövzuya marağın olmaması.Tədris materialı cansıxıcı görünürsə və ya real həyatdan ayrılırsa, uşaq daxili motivasiyasını itirir. Bir tapşırıq mənalı və ya cəlbedici görünəndə dopamin sərbəst buraxılır. Ənənəvi öyrənmə üsulları, məsələn, sıxılma və ya təkrarlanan tapşırıqlar nadir hallarda həvəs yaradır.

Həddindən artıq internet vaxtı dopamin və öyrənməyə necə təsir edir

İnternet, xüsusən də sosial media və video oyunlar “dopamin dövrəsi” yaradır. TikTok və ya YouTube-da qısa videolar, daimi bildirişlər və oyundaxili mükafatlar tez-tez dopamin emissiyasını stimullaşdırır. Bu, ani zövqdən asılılıq yaradır və öyrənmək üçün tələb olunan uzunmüddətli səyləri daha az cəlbedici edir. Beyin minimum səy tələb edən, lakin dərhal nəticə verən fəaliyyətlərə üstünlük verməyə başlayır. 

Bundan əlavə, həddindən artıq internet vaxtı yuxunu poza bilər, bu da dopamin sisteminə təsir göstərir. Yuxunun olmaması dopamin reseptorlarının həssaslığını azaldır, bu da süstlüyə, əsəbiliyə və oxumaq üçün motivasiyanın daha da azalmasına səbəb olur.

Təhsil üçün motivasiyanı necə bərpa etmək olar:

Öyrənməyə marağı bərpa etmək üçün uşağın dopamin sistemini yenidən qurmaq, öyrənməni daha cəlbedici və mənalı etmək vacibdir. Budur bəzi strategiyalar:

Kiçik qələbələr yaradın. Öyrənmə tapşırıqlarını xüsusi məqsədlərlə kiçik addımlara bölün. Məsələn, “bütün bir abzas əzbərləmək” əvəzinə, “bir abzas oxumaq və təkrar danışmaq” məqsədini qoyun. Kiçik uğurlar dopamin ifrazını artırır və motivasiyanı qoruyur.

Öyrənməni uşağınızın maraqları ilə əlaqələndirin. Əgər uşağınız kosmosa heyrandırsa, onu kitablar və ya ulduzlar, planetlər haqqında videolar vasitəsilə fizikanı öyrənməyə təşviq edin. Öyrənmənin şəxsi maraqlarla əlaqələndirilməsi prosesi daha cəlbedici edir.

Məhsuldar olmayan internet vaxtını məhdudlaşdırın. Sosial mediada gündə bir saatdan çox olmamaq kimi ekran vaxtı üçün aydın qaydalar təyin edin. Məqsədsiz marağı məhsuldar onlayn resurslarla əvəz edin. 
Mükafat, cəzalandırma. Tərif və səylər üçün kiçik mükafatlar (məsələn, hobbi üçün əlavə vaxt) dopamin reaksiyalarını artırır. Stressə səbəb ola biləcək həddindən artıq təzyiqdən çəkinin.

Özünü tənzimləməni öyrədin. Uşağınıza vaxtını idarə etməyi və hədəflər qoymağı öyrədin. Bu, xarici stimullardan daha az asılı olan daxili motivasiyanın inkişafına kömək edir.

Uşaqlar üçün alternativ faydalı internet resursları

Uşaqlarınızın internetə olan marağını məhsuldar fəaliyyətə yönəltmək üçün onlara həm cəlbedici, həm də öyrədici resurslar təklif edin. Bir neçə sübut edilmiş platforma təklif etmək olar:

“Khan Academy” (khanacademy.org)
Riyaziyyat, elm, proqramlaşdırma və digər fənlər üzrə video dərsləri və interaktiv fəaliyyətləri olan pulsuz platformadır. Dərslər qısa, cəlbedicidir və dopamin motivasiyasını gücləndirən tərəqqi hissi verir.

Duolingo” (duolingo.com)
Oyun elementləri ilə interaktiv dil öyrənmə proqramıdır. Uşaqlar tapşırıqları yerinə yetirdiklərinə görə xal və mükafatlar qazanaraq prosesi oyun kimi hiss edirlər.

Code.org” (code.org)
İnteraktiv oyunlar və layihələr vasitəsilə proqramlaşdırmanı öyrənmək üçün platforma. Hər yaşda olan uşaqlar üçün uyğundur, məntiqi təfəkkürün inkişafına kömək edir.

National Geographic Kids” (kids.nationalgeographic.com)
Təbiət, heyvanlar və elm haqqında maraqlı məqalələr, videolar və oyunlar olan vebsayt. Bu, maraq doğurur və öyrənməyi əyləncəli edir.

BrainPOP” (brainpop.com)
Müxtəlif mövzularda cizgi videoları və viktorinaları olan təhsil platformasıdır. Vizual məzmunu sevən uşaqlar üçün mükəmməldir.
Bu resurslar təkcə bilik verməklə kifayətlənmir, həm də maraq yaradır, nailiyyət hissi və cəlbedici format vasitəsilə dopamin sistemini stimullaşdırır.

Uşaqlarda öyrənmə motivasiyasının itirilməsi dopamin sistemi, xarici amillər və vərdişlərlə bağlı mürəkkəb problemdir. Məhsuldar olmayan onlayn fəaliyyətlərə sərf olunan həddindən artıq vaxt uşağın beynini dəyişdirir və öyrənməyi daha az cəlbedici edir. Bununla belə, məqsədsiz marağı təhsil resursları ilə əvəz etmək, kiçik qələbələr yaratmaq və öyrənməni uşağın maraqları ilə əlaqələndirmək motivasiyanı bərpa edə bilər. Əsas məsələ öyrənmə prosesini mənalı və cəlbedici etməkdir ki, dopamin zərərə deyil, xeyirə işləyə bilsin.

Şərhlər

Xəbər lenti

23 oktyabr, 18:18

6600-dən çox müəllimin maaşı 35 faiz artacaq

23 oktyabr, 18:16

Maaşı artırılan müəllimlərin sayı açıqlandı

23 oktyabr, 17:41

2025-ci il üçün təhsilverənlərin sertifikatlaşdırılması və müsahibə mərhələsi bitib

23 oktyabr, 16:55

Direktorların işə qəbulu prosesinin elektron sənəd qəbulu başlayıb

23 oktyabr, 12:35

Tələbə təqaüdləri – Kim daha çox təqaüd alır?

23 oktyabr, 12:03

Daha bir məktəb direktoru vəzifəsindən azad edildi

23 oktyabr, 11:39

Süni intellekt SAF-ın əsas istiqamətlərindən biri olacaq - İqrar Nəzərov

23 oktyabr, 11:35

Ali təhsil pilləsində STEAM tədrisi genişlənir

23 oktyabr, 11:16

Naxçıvanda Zəfər Gününə həsr olunmuş beynəlxalq reytinqli şahmat turniri keçiriləcək

23 oktyabr, 11:08

Daşkəsən rayonunda ümumi təhsil müəssisələrinə baxış keçirilib

23 oktyabr, 11:00

ADPU-da müasir müəllim bacarıqları mövzusunda görüş keçirilib

23 oktyabr, 10:50

BSU-da Qərbi Azərbaycan İcmasının Gənclər Şurasının üzvləri ilə seminar baş tutacaq

23 oktyabr, 10:43

Layihə rəhbəri: STEAM dərsləri müxtəlif proqramlar üzrədir

23 oktyabr, 10:37

Musiqi və incəsənət sahələri üzrə işləmək istəyənlərin NƏZƏRİNƏ

23 oktyabr, 10:25

“Milli Proqram”a qeydiyyat davam edir

23 oktyabr, 09:30

STEAM təlimi bütün fənlərlə inteqrasiya ediləcək

22 oktyabr, 18:53

AzTU-da əcnəbi tələbələr üçün maarifləndirici tədbir keçirilib

22 oktyabr, 18:49

Birinci Türkoloji Qurultayın 100 illik yubileyi keçiriləcək - SƏRƏNCAM 

22 oktyabr, 17:25

Şagirdlərin dərsi həqiqətən mənimsədiyini necə öyrənə bilərik? - 5 SADƏ ADDIM

Digər xəbərlər

Digər xəbərlər tapılmadı

Search not found

Qəzetimizə abunəlik

"Azərbaycan müəllimi" qəzetindən ən son xəbərləri və xüsusi təklifləri əldə etmək üçün abunə olun

2025 © "Azərbaycan müəllimi" qəzeti. Bütün müəllif hüquqları qorunur. Məlumatdan istifadə zamanı istinad mütləqdir. Məlumat internet səhifələrində istifadə edildikdə hiperlink qoyulmalıdır.